PRÀCTICA D'ESGRIMA

Pràctica d’esgrima

 

En la següent entrada realitzarem una reflexió sobre la pràctica realitzada el 10/11/20 en el gimnàs i la qual va tindre com a tema principal la introducció de l'esgrima en el sistema educatiu.

la practica va estar dirigida per una atleta olímpica que va representar a Espanya en diversos jocs olímpics i la qual està treballant per a introduir aquest esport en l'àmbit educatiu.

Passarem a analitzar la sessió responent a les següents peguntes:

 

1.      Què t’ha paregut aquesta pràctica? Coneixies l’esgrima? La inclouries en la teua programació d’EF?

Quant a la practica en el gimnàs, em va semblar una pràctica divertida, dinàmica i entretinguda. Al principi em va xocar el fet que es poguera practicar esgrima a nivell educatiu, ja que l'única cosa que coneixia de l'esgrima era el poc que havia pogut veure per la tele, però gràcies a la sessió d'aquesta professional i a les explicacions que ens va donar tant de recursos com de metodologia em va semblar molt interessant el tractar de dur-ho a terme amb els xiquets en les classes d'educació física.

 

 

2.      Segons el Decret 108/2014, en què bloc; i concretament en què cursos estaria justificada la seua explicació? Raona la teua resposta.

 

L'aplicació de l'esgrima en centres educatius la podríem justificar a traves del currículum, col·locant-la en el bloc 2  “HABILITATS MOTRIUS,COORDINACIÓ I EQUILIBRI. ACTIVITATS EN EL MEDI NATURAL” i concretament en el curs de 4t.

En aquest curs, en el bloc 2 es treballen continguts com els següents : “Ús de les habilitats motrius de locomoció, manipulació i estabilitat en activitats fisicoesportives, amb i sense maneig de materials propis de l'àrea, ajustant la seua realització als entorns i al grau d'incertesa i mantenint l'equilibri postural. Ús d'activitats per al control de l'equilibri estàtic i dinàmic amb diferents tipus de materials que varien les superfícies i les posicions”

L'esport de l'esgrima té gran relació directa amb aquests continguts, perquè per a la seua pràctica és necessària una correcta interpretació de les habilitats motrius, així com l'equilibri postural i l'equilibri estàtic i dinàmic.


Amb quins altres materials és podria treballar l’esgrima l’escola? Si fora auto construït explica com ho faries (passos a seguir per a la seua elaboració).

Els materials de l'esgrima són difícils de trobar i en la seua gran majoria tenen un preu molt elevat. Això suposava una barrera a l'hora que les famílies iniciaren als seus fills en la practica d'aquest esport , però gràcies a la cerca d'alternatives s'ha aconseguit utilitzar materials quotidians per a la fabricació dels materials necessaris.

Aquests materials poden ser objectes tan senzills, barats i fàcils de trobar com poden ser :

          Unes ulleres de protecció o en defecte d'això de bussejar

          Una vareta de “store”

          Un tap de suro de vi

          Un “xurro” de natació

          Zel

Les ulleres no pateixen cap mena de manipulació, però és necessària la construcció del floret o espasa per a la pràctica de l'esgrima, per a això realitzarem els següents passos:

 

 

Pas número 1

Agafem la vareta de “store” i li clavem en suro de vi en un dels seus extrems, posteriorment ho fixem amb zel donant-li tantes voltes com siga necessari per a assegurar-nos que no caiga.

Pas número 2

En el pas número 2 utilitzarem el “xurro” de natació per a fer el cobreix mans. Per a això tallarem el xurro perquè ens quede un cilindre d'uns 2 cm d'ample. Després agafarem l'altre extrem de la vareta i el clavarem pel centre i l'introduirem tan endins de la vareta com per a deixar un espai suficient on ens crema la mà.

Pas número 3

Finalment realitzarem el mànec. Per al mànec el que haurem de fer és donar tantes voltes de zel com vulguem fins a trobar el gruix de mànec que ens resulte més còmode.

I així haurem construït el nostre floret d'esgrima.

 

 

4.      Proposa 3 variants a la pràctica vivenciada avui: un joc d’animació, un joc de part principal i un joc de tornada a la calma (especifica el curs de Primària al qual aniria dirigit)

 

Els següents exercicis anirien orientats a alumnes de 4t de primària

Joc d'animació

Per a començar l'activitat i ficar-nos en matèria, realitzarem un joc d'enxampar, on els alumnes que paguen portaran un suro d'espuma que simularà al floret, es realitzarà en tota la pista i quan us alumnes siguen aconseguits pel suro hauran d'asseure's en el sòl, l’últim que quede en peus guanyarà.

Part principal

La part principal de la sessió es basarà en l'esport d'esgrima en si, on els alumnes es posaran per parelles, i amb els florets que s'hauran construït prèviament, faran combats curts de 2 minuts on es comptaran les vegades que es toquen. Posteriorment anirem canviant les parelles i al final el jugador que mes vegades haja tocat als altres companys guanyarà.

Tornada a la calma

Per a la volta a la calma els xiquets s'asseuran en el sòl i veuran un vídeo breu on s'expliquen conceptes bàsics de l'esgrima, i on els alumnes hauran de autoavaluar-se i identificar quines coses feien bé o feien malament.


Comentarios

  1. Una vez leída esta entrada me gustaría destacar varias cosas. En primer lugar la motivación que tiene meter un deporte como este en las aulas de primaria, ya que me parece super interesante. Después las progresiones didácticas llevadas a cabo para los alumnos, que me parece correctas. Por ultimo me gustaría añadir que la forma de redactar me ha gustado mucho y me ha parecido muy interesante. Por todo esto mi nota es un 10!

    ResponderEliminar
  2. Molt bona entrada Marcos. Cal destacar que jo també he estat sorprés en veure com es pot integrar un esport com l'esgrima a l'aula i que a més ens proporciones un model de sessió per tal de tenir referències per integrar-lo a l'aula. A més, la justificació didàctica és adequada i en referència al currículum. Per últim, resulta interessant la construcció del floret amb l'alumnat ja que pot resultar una activitat molt motivant i curiosa. Enhorabona, per a mi tens un 10!

    ResponderEliminar
  3. Després de llegir aquesta entrada m'he impactat de què l'esgrima es puga tractar en un context educatiu. Per tant, m'ha semblat molt interessant l'entrada en si i sobretot la sessió que planteja Marcos per a practicar-ho a l'aula i, també el tractament de l'interdisciplinarietat amb la matèria de Plàstica per la construcció del floret amb l'alumnat. La meua nota és un 10.

    ResponderEliminar
  4. Hola Marcos. Jo no he practicat mai esgrima ni conec ben be com es juga a aquest esport, però despres de llegir la teva entrada he pogut entendre molt més de què es tracta i he aprés algunes coses noves. Informació molt interessant sobre aquest esport redactada de una manera esquematitzada que ajuda a la seva lectura. A més, molt bona idea el fet d'incloure una sessió! Enhorabona, un 10.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

ESPORTS NOUS • COEDUCACIÓ• DIVERSIÓ • EDUCACIÓ FÍSICA

ESPORTS INDIVIDUALS • ESPORTS COL·LECTIUS• PANDÈMIA

PRÀCTICA AL TRINQUET